Kreeka kunst jagatakse kolme ajajärku:
- arhailine(750-480 e.m.a) - kunstis võeti omaks Egiptuse ja idamaade motiive ja kujundati sellest oma stiil.
- klassikaline(480-323 e.m.a) - e. õitseaeg. Toimusid suurejoonelised ehitustööd Ateenas(oli saanud Kreeka pealinnaks). Demokraatia filosoofia, ajaloo uurimise, kirjanduse ja kunsti õitsengu aeg.
- hellenistlik(323-30 e.m.a) - e. hellenism/hiline ajastu. Kreeka kultuur segunes Idamaade kultuuriga. See oli kreeka teaduse hiilgeaeg.
Oli kreeka ehituskunsti tähtsaim osa.
Ehitati kõrgematesse kohtadesse, linnade akropolidele(kaljuküngastele).
Tempel oli püstitatud kindlale jumalale.
Kindlaks määratud mõõdud, üksikosade suhted ja sammaste arv.
Sambad ümbritsesid templit tavaliselt igast küljest kas ühes või kahes reas.
Templit kattis madal kolmnurkne viilkatus.
Katuse viilu alla jäi kolmnurkne ala-frontoon, mis kaunistati figuuride ja reljeefidega.
Katuse serva all olevat talastiku osa nimetatakse friisiksiks, mida kaeti ka sageli reljeefidega.
Parthenon, Ateena
Lihtne tugev sammas ilma baasita.
Samba tüves on kaetud püstiste vagudega.
Kapiteeliks kaks plaati - alumine ümmargune, ülemine nelinurkne.
Friisil vaheldumisi reljeefid ja püstvaod.
joonia stiil
TEATER
enkaustika - vahamaal (värvipigmendid olid seotud vahaga)
temperamaal - tavaline; värvimullad segatud emulsiooniga
fresko tehnika - kunstnik värvib värvimullaga (senamaale) monumentaal maalis
Sammas:
baas - alumine osa
tüves - keskmine osa
kapiteel - ülemine osa
Samba arhidektuur jaguneb kolme stiili vahel:
dooria stiil

Samba tüves on kaetud püstiste vagudega.
Kapiteeliks kaks plaati - alumine ümmargune, ülemine nelinurkne.
Friisil vaheldumisi reljeefid ja püstvaod.
joonia stiil

Sammas saledam ja kõrgem. Toetub ümmargusele baasile.
Kapiteeli ülaosas on voluut(padjakujuline kivi, mille otsad oleks justkui rulli keeratud)
korintose stiil

Kõige uhkemad sambad. Kapiteel suurem ja selle ülaosa
kaunistatud taimemotiividega.

Dionysose teater

Epidaurose teater Vana-Kreeka teratritest kuulsaim,
ehitati 3 saj e.m.a. Kasutusel tänapäevalgi.
SKULPTUUR
Materjalideks marmor ja pronks. Enamik originaalidest pole säilinud vaid on tehtud hilisemate koopiate põhjal.
Skulptuuri kolm ajajärku:
Arhailine periood - Vanimad skulptuurid; algelised ja kohmakad poosid; Egiptuse mõjutused on tajutavad; materjalidest eelistatakse pehmemaid kivimeid (nt lubjakivi); kaks skulptuuri liiki - kouros (alasti noormehe figuur) ja kore (pikka rõivasse riietatud naisterahva figuur).

Kuros, Ateena
Klassikaline periood - Tekkis u 5.saj eKr; kõige tähtsam oli luua jumala kujusid ja kaunistada templeid; skulptuuridest kadunud puisus ja jäikus; inimesi ja jumalaid kujutati tervete ja tugevatena, gästiarenenud keha ja meeldiva näoga; puudus isikupära; tihti olid kujud ilma riietuseta; tihedad on ka keerulised poosid; kontrapost - raskusjõud on toetumas ühele jalale.

Myron: Kettaheitja
Hellenistlik periood - Domineerib rahutuses visklev indiviid; rohkem hakati kujutame skulptuuri gruppe; rõhutati tugevaid tundeid; saledad ja graatsilised figuurid.

Milose Venus, Milose saar Pariisis

Lakooni grupp, Peterburg
MAALIKUNST
temperamaal - tavaline; värvimullad segatud emulsiooniga
fresko tehnika - kunstnik värvib värvimullaga (senamaale) monumentaal maalis
Keraamikat valmistati pöörleval kedral ja sellele oli niiviisi lihtne joonekesi teha, seega kaunistati algselt ornamentide ja kujunditega. Sangad lisati potile pärast ketramist.
Mustafiguuriline stiil - eksisteeris varem. Punane aluspind kaeti musta värviga ja sellest kraabiti detailid välja.

Punasefiguuriline stiil - (u 530 e.Kr) figuurid jäeti värvimata, mustaga kaeti nende taha jääv taust. Nüüd sai peene pintsliga maalida üksikasju ja paremini edasi anda figuuride liikumist. Pilt ruumiline ja loomulikum.

No comments:
Post a Comment